CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Рингтон помпа бюстове и мори комари

Зарибяват наивници със звуци за отслабване, любовни гадания и никотиновия глад

Петър Петров
Снимка Монитор

Най-често момичета в пубертета прибягват до услугите на рингтоновете, защото мечтаят да станат сексикони.

"Преди да си помислите за силикон, използвайте този рингтон!", "Преди да се подложите на досадните летни диети, опитайте рингтон за отслабване!". Това са само част от рекламните съобщения, които родните кабеларки въртят неуморно. Никой обаче не се впечатлява от тези очевидни манипулации с атрактивни мобилни услуги, които канали и интернет страници осребряват за сметка на потребителите.
Прехвърляйки каналите с дистанционното, попадам на реклама за уголемяване на гръдната обиколка. Изпращаш есемес на съответния номер и срещу 2,40 лв. получаваш рингтон, който по изследване на японски учен, можел да увеличи женския бюст с поне 2 сантиметра за двайсетина дни. Колкото повече слушаш въпросната мелодийка, толкова по-голяма е вероятността да се събудиш на следващата сутрин като секс иконата на века.
Снимка Интернет

Рекламата за силикон рингтоновете, които са открили японските учени, все още се върти по родните канали, но засега контролните органи мълчат.

На рекламата се вижда виртуалната проекция на женско тяло и ефекта от слушането на феноменалния рингтон - триизмерното изображение показва как гърдите действително се увеличават. Посочен е и телефон за обратна връзка, в случай, че имате проблем с получаване на вълшебната мелодийка. Чудя се, ако аз пусна есемес, дали и на мен няма да ми се увеличат гърдите? Не че се страхувам да не ми поникнат атрактивни женски прелести за ден-два, но все пак казвам за силикон-рингтона на една позната. Тя изпраща есемес. Обажда се, за да попита за истинността на ефекта. От отсрещната страна учтив женски глас є обяснява, че
вибрациите на поръчания тон въздействат само за 24 часа след получаването му.
Тази малка подробност обаче е спестена в рекламния анонс.
Други "потърпевши" клиентки споделят, че мелодиите за "отслабване" и "уголемяване на бюста" траели 30-ина секунди и наподобявали бебешки звуци. Дали не става дума обаче за чиста проба самовнушение? По мнението на някои психолози, слушайки бебешките тонове, жената подсъзнателно си мислела за раждането на дете, представяла си, че е кърмачка и в мозъка є се отключвали сигнали, които влияят на растежа на гърдите. Любопитно е например твърдението на британската хипнотерапевтка Лезли Грейвс, че
"тялото винаги знае как да отгледа гърди" но "мисълта трябва да бъде стимулирана, за да му напомни за спряното развитие по време на пубертета". Чрез регресивна хипноза тя връщала клиентките си в миналото им и така ги карала да почувстват физически уголемяването на гърдите. Според Грейвс развитието на бюста обикновено спирало по емоционални причини и блокиране на центрове в мозъка.
Всеки, който се поразрови в мрежата, може да открие историята на някои влезли в употреба рингхитове. Сайт, посветен на кулинарното изкуство, още през 2004 г. ни информира за изобретен нов вид телефон, който уголемява женските гърди. Името на мелодийката e Rockmelon. През първата седмица от появата му на пазара, в Япония била свалена над 10 000 пъти. Хидето Томебечи - специалист по когнитивни науки и изкуствен интелект, уверява, че тонът "позитивно промивал мозъка". В него била закодирана програма, която с помощта на подсъзнанието предизвиква в организма процесите отговарящи за ръста на гърдите. Д-р Томебечи не бил много доволен от постижението си, но се надявал следващите му нови мелодии за борба с оплешивяването, тютюнопушенето и психологичните проблеми да са по-успешни. И още нещо любопитно - Томебечи се бил прочул с това, че помогнал на членовете на религиозната секта "Върховна истина на АУМ" да се върнат към нормалния начин на живот. Представяте ли си?
Колкото и несериозни да ви се сторят тези най-нови постижения на мобилните технологии, рингтонманиаците вече формират определена таргет група към която се присъединяват хора от различни възрасти. Твърдото им ядро консуматори, разбира се, са тийнейджърите. Логично. Неукрепналите младоци обичат да се открояват от останалите - да се надуват с маркови дрешки, с "мноо яки игри за компа" и т.н. Та защо да не се набутат с есемесчета за нестандартна мелодия на джиесема си. Но някои по-досетливи фирми се усещат и изпробват вкусовете и желанията на аудиторията, внасяйки печелившите формули на местна почва. За съжаление те бъркат надълбоко в джоба най-вече на родителите и не се отразяват особено на джобните на нахаканите тийнейджърчета.
Модата на рингтоновете се разраства предимно по музикални канали които се гледат най-вече от подрастващите. И начинаещ психолог ще ви каже, че през пубертета, когато дребосъците узряват и стават свидетели на бързите промени в тялото си, сетивата им се изострят и търсят на всяка цена самостоятелност и придобиване на собствена идентичност, те са най-уязвими и се поддават на какви ли не медийни манипулации. Задължително попадат в клопката на рекламните симулации. От емоционалната им нестабилност се възползва цялата мобилна търговска империя.
Маркетингови проучвания сочат, че
продажбата на
рингтонове заема 29% от европейския пазар на мобилно съдържание
и е с приходи от 691 млн. евро за 2007 г. Явно рингтърговията се е усладила и на родните фирми и телевизии, които отдавна са зачеркнали морални съображения, етични норми и социална отговорност, за да облъчват аудиторията с продуктите си.
Покрай рингтонманията със свалянето на звуци от мрежата или поръчването чрез есемеси на парчета на известни чалга звезди по-схватливите търговци се усетиха и внесоха отвън подвеждащите реклами за отслабване, увеличаване на бюст, преодоляване на никотиновия глад, против комари, за любовни гадания кой с кого процентово ще си пасне, ако пратиш името на желан субект и т.н. Доказателство за зарибяването е това, че по една от музикалните ни телевизии дори се върти веднъж седмично предаване - "Ринг чарт", което представя най-използваните на планетата мелодии за телефон. "Разбери как звъни светът!", призовават ентусиастите. Освен че влизате в час с най-теглените ринг-тонове, можете да ги получите, за да звъните и вие "актуално".
"Да, излъчваме предаване за класация на най-теглените мелодии, но нямаме нищо общо с рекламите, за които говорите", призна след проверка на "Монитор" дама от рекламния отдел на музикалната телевизия ММ, пожелала анонимност. Факт е обаче, че още на другия ден попаднах на реклама за рингтон срещу комари, а и на такава за борба с тютюнопушенето. "Повече от половин година излъчваме рекламите за отслабване, за уголемяване на гърдите, за изневяра и любов, но те се пускат след 22,00 ч вечер", призна ни отново пожелала анонимност работеща в рекламата на City tv.
Обърнахме се към Съвета за електронни медии.
"Имаме 24-часов мониторинг, но нямам спомен да сме сезирали Комисията за защита на потребителите за точно такива реклами. Ако решите, можете да подадете вие сигнал в писмен вид, но трябва да конкретизирате освен телевизията и часовия пояс, в който сте ги гледали", препоръча ни Емилия Радева от отдел "Национален мониторинг" към регулаторния орган. "Попитах и колегата, който отговаря за регионалния мониторинг, той каза, че е чувал за нещо подобно, но не можем да направим нищо, ако няма писмена жалба", добави още Радева.
"Пускали сме рингтонове, които могат да чуят само тийнейджъри, такива за увеличаване на бюста и за отслабване. Сега вече не са модерни", каза за "Монитор" мениджърът на телевизия "Планета" Хари Янакиев.
През юни Габриела Руменова, пиар на Комисията за защита на потребителите, заяви, че очевидно
става въпрос за заблуждаваща реклама или нелоялна търговска практика но за да има официално становище, е необходимо да получат жалба в писмен вид.
"Рингтоновете попадат единствено под закона за защита на потребителите, каза Богомил Николов от Българската национална асоциация на потребителите. - Проблемът е, че ако тръгна да съдя фирмата, която предлага тези мобилни услуги, трябва да доказвам, че не са ми пораснали гърдите. Най-вероятно ще подберем такива казуси и ще ги пратим на Комисията за защита на потребителите, която пък трябва да докаже, че това е заблуждаваща практика."
"Тези услуги са като рекламирането на продукти от дистанция или сделки извън търговските обекти - когато си поръчаш нещо по интернет или по телефона. Принципно имаш право да върнеш поръчаното в седемдневен срок, но мелодията няма предметен характер и няма как да се върне обратно", каза още Николов.
По информация на две кабелни телевизии узнахме, че фирмата, която предлага пакетите с нестандартните рингтонове се казва TERACOMM. На сайта на компанията е посочен единствено имейл, но телефони за обратна връзка не са отбелязани. Все пак научихме, че TERACOMM предлага мобилни маркетингови услуги и има международни структури в 12 страни в Европа и Северна Америка. Фирмата е създадена през 1997 г. Централният є офис, в който работят над 50 служители, е в София. Услугите є ползват дори в Гана, ЮАР и Еквадор. Чрез компанията можете да достигнете до 382 милиона крайни потребители…
Интересно как биха могли да реагират институциите срещу толкова добре развита глобална компания. Имуществената санкция за заблуждаваща реклама, която по закон е 15 хиляди лева, едва ли би стопирала такива фирми. Наказанието е направо символично пред печалбата.

Inform,02.09.08